Uyuni - Sucre
Na een aantal dagen van minimale sanitaire voorzieningen genoten we extra van de warme douche in ons hotel in Uyuni, ook al was het maar een klein straaltje. Daarna een goede nachtrust in een comfortabel bed.
De volgende ochtend lekker ontbeten en daarna naar het busstation gelopen. We hadden deze keer geen echte touristenbus, het merendeel van de passagiers was Boliviaans, veel met traditionele kleding aan. Er reisde ook een aantal kleine kinderen mee, die hielden zich opvallend goed tijdens deze 9 uur durende busreis. En dat zonder portable DVD-speler!
Het eerste deel van de reis ging over een onverharde weg naar Potosí. Een erg mooie route langs en door tal van canyons. In Potosí stond de bus maar kort stil om daarna verder te gaan richting Sucre. Bij een tolstation vlak voor Sucre stapten er een aantal vrouwen in de bus. Ze
verkochten plastic zakjes met daarin een gekookt ei, een aardappel of maïskorrels. En natuurlijk ook limonade ("refrescos"). We hebben onze magen deze ervaring maar bespaard...
Bijna een uur eerder dan gepland waren we op het busstation van Sucre. Een taxi zette ons af bij Hostal La Posada, een prachtig koloniaal hotel, onze thuisbasis voor de komende twee dagen in Sucre. Het restaurant bij het hotel was in ieder geval erg goed!
De volgende dag hebben we op een lekker relaxte manier Sucre verkend. We hebben ook onze was laten doen bij de wasserette tegenover het hotel, voor (omgerekend) 2,50 euro. In vergelijking met de andere steden die we zagen is Sucre een prachtige stad. Het centrum staat natuurlijk ook niet voor niets op de werelderfgoedlijst van Unesco. Het centrale plein (Plaza 25 de Mayo) is ook erg mooi.
Tussen de middag aten we bij "Florín", een gezellig eetcafé, gerund door een Nederlander. We hadden nooit gedacht in Bolivia een broodje kipsaté te eten, maar het smaakte erg goed. Het was wel koud in Sucre. Het schijnt er in juli normaal altijd boven de 20 graden te zijn, maar wij liepen er in lange broeken en truien. 's Avonds hebben we zelfs onze mutsen op gedaan! We aten een
overheerlijk driegangendiner bij La Taverna, een restaurantje met een Franse eigenaar. De gerechten waren Frans verfijnd, al waren de hoeveelheden wel Boliviaans (veel dus). Inclusief wijn en fooi kostte dit diner 300 Bolivianos, wat neerkomt op een euro of 33...
